Audit & Tax Home / Audit & Tax Audit & tax – the difference is in the numbers The audit and tax consulting market is under pressure due to new regulatory requirements, ESG reporting, digital platforms and automation, which are changing business models and competitive structures for both the Big Four and medium-sized providers. Lünendonk offers guidance amid this complexity. Our market analyses provide dependable data for strategy, positioning and growth. Perfect if you want to keep a handle on the audit and tax market and ensure your decisions are smart ones. Latest Lünendonk Survey & List Lünendonk-Studie 2025 Audit, Tax and Advisory Companies in Germany 2.500 € excl. VAT Buy now Lünendonk List 2025 Leading Audit, Tax and Advisory Companies in Germany free of charge Download Unsere Leistungen Research Marktstudien, Trendforschung Auftragsstudien, Publikationen Benchmarks, Wettbewerbsanalysen Wahrnehmung, Positionierung Mehr erfahren Consulting Analyst Call, Orientierung Strategie, Themenrelevanz Vortrag, Moderation, Workshop Training, Seminar Mehr erfahren Further surveys & publications Lünendonk-Studie 2025: Wirtschaftsprüfung und Steuerberatung in Deutschland 2.500,00 € – 3.000,00 € excl. VAT Lünendonk-Blitzumfrage 2024: Rückblick und Ausblick auf die deutschen B2B-Service-Märkte 0,00 € excl. VAT Lünendonk-Studie 2024: Künstliche Intelligenz im Rechnungswesen, der Jahresabschlusserstellung und der Wirtschaftsprüfung 0,00 € excl. VAT Lünendonk-Magazin 2024: ESG und Wirtschaftsprüfung effizient und sicher in Einklang bringen 0,00 € excl. VAT Further surveys & publications Unsere Referenzen Was über unsere Studie gesagt wird “Die Lünendonk-Studie bietet eine interessante Analyse unserer ganzen Branche. Dazu gibt sie immer wieder sehr gute Einblicke in die aktuellen Entwicklungen auf dem Markt.“ Andrea Bruckner Vorsitzende des Vorstands, BDO AG Wirtschaftsprüfungsgesellschaft Was über unsere Studie gesagt wird “Die Lünendonk-Studie zum Wirtschaftsprüfermarkt ist eines der zentralen Nachschlagewerke für alle, die unsere Branche interessiert. Sie gibt einen guten Überblick über die Entwicklung des Prüfungsmarktes und die Themen, die die Professional Services Firms bewegen.“ Christoph Schenk Managing Partner Audit&Assurance, Deloitte Deutschland Was über unsere Studie gesagt wird “Die Lünendonk-Studie ist eine feste Größe für die Einschätzung des Wirtschaftsprüfer- und Steuerberatermarkts und für uns ein wichtiges Instrument in der Markt- und Wettbewerbsanalyse.“ Prof. Dr. Andreas Blum Senior Partner, dhpg Was über unsere Studie gesagt wird “Die Studie ist für uns wichtig, weil sie einen aktuellen und unabhängigen Überblick über den Markt und die aktuelle Entwicklung gibt. Wir schätzen die Zuverlässigkeit und Belastbarkeit der Daten und die Objektivität der Auswertung. Für uns stellte die Studie ein wichtiges Benchmarking-Instrument dar, um unsere eigene Entwicklung, aber auch die der Mitbewerber beurteilen und miteinander vergleichen zu können.“ Prof. Dr. Christian Zwirner Partner, Dr. Kleeberg & Partner Was über unsere Studie gesagt wird “Die Lünendonk-Studie ist eine feste Größe für die Einschätzung des Wirtschaftsprüfer- und Steuerberatermarkts und für uns ein wichtiges Instrument in der Markt- und Wettbewerbsanalyse.“ Dr. Christoph Regierer CEO, Forvis Mazars Was über unsere Studie gesagt wird “Die Idee von Lünendonk, durch eine strukturierte und fundierte Marktanalyse Transparenz in den Wirtschaftsprüfungsmarkt zu bringen, hat uns von Anfang an überzeugt. Seit der ersten Ausgabe unterstützen wir deshalb als Partner die Lünendonk-Studien. Über den interessanten Markteinblick hinaus profitieren wir von dem persönlichen Dialog mit Lünendonk, der uns hilft, eine Einordnung für unser Unternehmen vorzunehmen und unsere strategischen Überlegungen zu verifizieren.“ Martin Wambach Geschäftsführender Partner, Rödl & Partner Alles auf einen Blick: News & Insights To the Audit & Tax News & Insights Relevante Insights für Ihren Markterfolg – prägnant, fundiert und praxisnah. Presseinformation Blog Podcast Video Jetzt Kontakt aufnehmen Please enable JavaScript in your browser to complete this form.Please enable JavaScript in your browser to complete this form.I am interested in:Lecture, moderation, workshopAnalyst Call, OrientationBenchmarks, competitive analysisSurvey partnershipSalutation *MsMrMxFirst name *Last Name *E-mail address *Company/OrganisationYour message to usGDPR consent *I have read the privacy policy and agree to it *Submit Der Markt für Audit & Tax in Deutschland The audit and tax market in Germany is characterised by a large number of companies and a diverse provider structure. The respective chambers currently comprise nearly 3,000 auditing firms and over 10,000 tax consulting businesses. The market volume, which includes significant revenue from annual audits and audit-related consulting, amounts to around 17 billion euros. Audit service providers can be segmented into five groups: the Big Four; medium-sized national audit firms, including the Next Seven or Next Ten; medium-sized regional audit firms; small firms and international networks/alliances. Audit & tax: a differentiated range of services Since 2006, Lünendonk has been producing a dedicated Survey of the audit and tax consulting market. Over time, audit firms have diversified the range of services they offer considerably. While the majority of revenue still comes from auditing and tax advice, audit revenue is slowly but steadily declining in relation to other services. In addition to audit and tax, advisory services including corporate finance (including M&A), business consulting and IT consulting are playing an increasingly important role, especially at larger audit firms. As digitalisation increases the need for transformation and consulting, large audit firms are strengthening their range of services with expertise in digital customer experience, data analytics, AI, the cloud, cybersecurity, digital content services and forensics. Legal advice, accounting, tax declarations and transaction consulting also remain relevant fields in audit firms’ service portfolios. Challenges: digitalisation, ESG, internationalisation, recruitment and regulation The auditing business is highly dynamic. Issues such as internationalisation and recruitment have long been on audit firms’ agendas alongside management reports. Digital transformation is also fundamentally shaping and changing the business. On the one hand, new business areas and competitors are emerging, including around big data and business analytics. On the other hand, new challenges are emerging from regulation (e.g. rotation) and the discussion surrounding the separation of audit and consulting and joint audits. Given the new legislation, ESG will be a new megatrend in auditing, especially in sustainability reporting.